Chibzuieli

Michael F. Bird: Evanghelia ca principul unificator în teologia sistematică evanghelică

Întrucât am postat recent o critică a metodelor teologice în Grudem și Moltmann nu pierd ocazia să semnalez la orizont o teologie sistematică evanghelică intitulată chiar așa: „Evangelical Theology.”

TITLE: Evangelical Theology: A Biblical and Systematic Introduction
AUTHOR: Michael F. Bird
PUBLISHER: Grand Rapids, MI: Zondervan, 2013, (912 pages).
 

Nu, nu am citit-o, întrucât va fi publicată doar luna viitoare, dar am citit un extras din ea publicat de editor, care evidențiază tocmai metoda teologică intenționată. În paranteză fie spus, nu am citit niciodată o sistematică de la cap la coadă, dintr-o bucată. Mi se pare cam imposibil. Oricum, e de așteptat ca o teologie de la cineva a cărui disciplină primară a fost Noul Testament nu cred să moară de tehnicalități.

Deci, neavând toată cartea nu pot face o recenzie.  Autorul însuși se miră cum în ziua de azi poate să apară o recenzie înainte ca el să fi primit volumul final!

Autorul textului, Michael F. Bird, profesor de teologie la colegiul evanghelic Ridley din Australia, își declară în mod franc poziția de „evanghelic” în tradiția baptist-prezbiterian-anglicană (s-a convertit creștin baptist, a fost predicator într-o biserică prezbiteriană și acum este profesor într-un colegiu anglican). Remarcând diferite teme unificatoare în diferite teologii – îndreptățirea la Luther, slava lui Dumnezeu la Calvin, universalitatea harului la Wesley, revelația de sine a Sfintei Treimi la Barth, măreția lui Dumnezeu la Erickson sau comuniunea cu Dumnezeu la Grenz – Bird propune că tema unificatoare a teologiei sistematice evanghelice este… Evanghelia. Autorul de asemenea declară explicit că intenționează să nu se abată nici la stânga, spre teologia liberală (și aici, se referă în mod profesional la liberalismul clasic – un concept pe care unii evanghelici români ași în popularizări cu tentă scandaloasă trebuie să-l învețe) nici la dreapta, spre fundamentalism. De asemenea, autorul nu dorește să scrie tipul de teologie care doar inventarieze ce au spus alții în trecut, dar nici tipul de teologie care să inventarieze Scriptura pe baza unei concordanțe – și aici, cei ce au citit posturile mele despre Grudem și Moltmann s-ar putea să-și dea seama la cine mi-a zburat gândul (Bird nu numește pe nimeni). Totuși, afirmația că o teologie care are mai multe citate din Barth și Anselm decât din Profeți și Evanghelii are probleme serioase mi se pare cam bombastică. Până la urmă, un teolog știe că ceea ce face ca o teologie să fie Scripturală nu este numărul de citate biblice ci folosirea ideilor incipiente în Scripturi.

În sfârșit, autorul se declară calvinist gata să facă compromisuri calvinismului pe ici pe acolo (dacă e prin punctele esențiale, e OK :), dar până nu iese cartea nu putem comenta prea mult la subiect. Sunt și câteva aspecte specifice a căror detalii le aștept cu curiozitate să le văd în volumul gata să apară. De exemplu, nu știu să fi văzut vreodată o sistematică să trateze escatologia înainte de Cristologie și Soteriologie, dar cred că asta are de-a face cu principiul unificator – Evanghelia. Adică e normal ca principiul unificator să fie explicat la început (aș fi vrut să o facă în prolegomena, dar mă rog, probabil chestie de stil). Până una alta, extrasul merită să fie citit. Eram curios dacă autorul acordă atenție dezvoltării gândirii teologice și cum o face, și cred că o face bine într-un spațiu relativ limitat. Deci, cei ce citiți engleza, spor la lectură!

2 Comments

  1. barzilaiendan

    Dragp Eugen
    Mi-am luat libertatea de a reposta acest articol pe noul blog al păstorilor:
    http://pastornet.wordpress.com
    Felicitări!

    Reply
  2. Tim Dubhy

    superb subiect… pe cand si in romaneste?

    Reply

Leave a Reply to Tim Dubhy Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.