Chibzuieli

Convingeri baptiste: Lehamite de axiome, să trecem la Scripturi!

Cu secțiunea despre Scripturi intrăm într-un domeniu crucial al mărturisirii de credință a lui Mullins, domeniu care dacă îl pricepem ne deschide poarta pentru a înțelege toată teologia sa, și poate într-o anumită măsură ne putem da seama și de frământările din Convenția Baptistă de Sud, de diferite poziții în aceste frământări, și de ce, după părerea mea, actualul președinte al seminarului din Louisville, Dr. R. Albert Mohler, Jr. îl interpretează greșit pe predecesorul său. Pentru aceasta voi încerca să identific câteva aspecte cheie pe care le voi trata în câteva din posturile următoare.

Am tradus și adăugat secțiunea despre Scripturi la fișierul pdf care poate fi descărcat apăsând pe imaginea alăturată cu titlul Convingeri Baptiste. Mulțumiri lui Radu pentru sugestia de a folosi un spell-checker românesc. Am făcut o mulțime de corecturi!

Evaluarea mea privind poziția lui Mohler se bazează în principiu pe critica consistentă pe care o face lui Mullins în introducerea la The Axioms of Religion în seria The Library of Baptist Classics, editată de Timothy and Denise George, Broadman & Holman Publishers, 1997 (edițita nu cuprinde capitolele 13-17 din lucrarea originală). Conținutul integral al acestei introduceri poate fi accesat pe blogul Dr. Mohler AICI. De remarcat că Axiomele continuă să fie re-publicată și re-interpretată. Ediția 2010 a lucrării editate de C. Douglas Weaver (vezi Amazon) reprezintă o evaluare mult mai echilibrată a lui Mullins (vezi nota lui Mohler la această ediție).

Notă: Datorită multelor ediții ale acestei cărți, Amazon.com a intrat în confuzie de tot. Ediția softcover (2010) a lui Weaver prezintă interiorul cărții corect. Ediția hardcover a lui Mohler-George de pe Amazon (1997) prezintă de fapt tot interiorul ediției lui Weaver din 2010. Cine are timp să trimită un email la amazon.com :).

Pentru că Axiomele a devenit atât de populară și un teren de bătălie pentru diferite partide teologice, în particular între baptiști, foarte mulți cititori ai lui Mullins accesează teologia lui prin această lucrare, și adesea se opresc la ea. Este important, cred, să remarcăm unde se poziționează Axiomele în teologia lui Mullins ca întreg. Iată lucrările majore a lui Mullins:

  • 1905 De ce este CreÈ™tinismul adevărat? EvidenÈ›e creÈ™tine (Why is Christianity True? Christian Evidences)
  • 1908 Axiomele Religiei (The Axioms of Religion)
  • 1912 Convingeri Baptiste (Baptist Beliefs)
  • 1913 Libertate È™i autoritate în religie (Fredom and Authority in Religion)
  • 1917 Religia creÈ™tină în expresia ei doctrinară (The Christian Religion in its Doctrinal Expression)
  • 1917 ViaÈ›a în Hristos (The Life in Christ) – colecÈ›ie de predici
  • 1924 CreÈ™tinismul la răscruce (Christianity at the Cross Roads)

Pe lângă faptul că Axiomele, publicată în 1908, face parte din lucrările mai timpurii ale autorului, aceasta este constituită în mare parte din prelegeri independente, de sine stătătoare, prezentate anterior cu diferite ocazii (desigur, editate și puse împreună de autor). Capitolul despre axiome de fapt este prelegerea lui la primul congres al Alianței mondiale baptiste din 1905. O înțelegere mult mai bună a lui Mullins este prin prisma lucrărilor de mai târziu, sau care vizează o prezentare a teologiei ca întreg. Acesta este unul din motivele pentru care am ales să mă ocup de Baptist Beliefs. Mi s-a făcut lehamite de practica decupării a două sau trei axiome și fluturarea lor victorioasă ca marcă a baptismului sau contra-baptismului de pretutindeni. Teologia baptistă de scurtătură nu mi-a creat prea mult apetit niciodată :). În plus, teologia baptistă făcută cum trebuie nu mai este doar teologie baptistă, ci și teologie a tuturor credincioșilor.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.