Chibzuieli

Chibzuială despre convertire și trecere

O, galateni fără de minte, cine v-a ademenit pe voi, să nu vă încredeţi adevărului, – pe voi, în ochii cărora a fost zugrăvit Iisus Hristos răstignit? Numai aceasta voiesc să aflu de la voi: Din faptele Legii primit-aţi voi Duhul, sau din ascultarea credinţei? Atât de fără de minte sunteţi? După ce aţi început în Duh, sfârşiţi acum în trup? (Gal. 3:1)

În creștinism există un singur fel de convertire ca lucrare a Duhului Sfânt: convertire care duce la Cristos și la botez în trupul lui. Astfel, în multe din bisericile noastre, undeva în față scrie mare „Noi propovăduim pe Cristos cel răstignit!” De aceea, noi nu chemăm pe oameni la baptism. Noi chemăm pe oameni la Cristos. Pe Cristos nu-l poți cunoaște pentru prima data de mai multe ori, ci doar odată (pleonasm intenționat). După aceea, ori crești în el ori îi întorci spatele și să te îndepărtezi.

Oricine are o religie și nu-l are pe Cristos se poate converti. Asta nu înseamnă că ne-am convertit de la o religie la alta, deși trecerea de la o religie la alta este de cele mai multe ori implicată, ci de la a nu fi într-o relație asumată în mod intenționat cu Cristos (adică a nu-l avea pe el în centrul ființei noastre – că gesturi creștine putem face cu grămada – Mt. 7:22) la dăruire totală lui Cristos, la unire cu el în ființa noastră.

Odată ce l-am cunoscut pe Cristos în mod real, nu ne mai convertim, ci trecem. Trecem de la o religie la alta din diferite motive. „Am trecut la ortodocși pentru că evanghelicilor le lipsește simțul istoric al creștinismului.” Sau „am trecut la ortodocși pentru că evanghelici se divizează continuu.” Sau „am trecut la ortodocși pentru că evanghelicii sunt deficitari privind simțul estetic și frumusețea actului liturgic.” Sau, „am trecut la ortodocși pentru că evanghelicilor le lipsește sensul mistic al creștinismului.” Etc., etc….

Întrucât convertirea la Cristos în bisericile evanghelice este exprimată ca un act conștient, intenționat al celui ce o face, după convertire într-o biserică evanghelică nu te mai poți converti în sens creștin decât dacă prima dată când te-ai dăruit lui Cristos și ai mărturisit-o în botez ori nu ai fost sincer, ori nu ai înțeles ce ai făcut, ori… știu eu? Ca evanghelic, sau ca baptist, o să încep să fiu îngrijorat când cineva se convertește cu adevărat de la baptism, să zicem, la ortodoxie, în sensul că mărturisește în sens real că nu l-a cunoscut pe Cristos când l-a mărturisit în botez la baptiști, dar acum îl cunoaște.

Trecerea de la baptism la ortodoxie, este un act suprem de exprimare a convingerii baptiste privind „competența sufletului!” Unul ar putea zice într-un act suprem de exersare a competenței sufletului că „am decis să renunț la această competență și să mă supun autorității bisericii (ortodoxe).” Desigur, în ultimă instanță, această competență este ceva înnăscut, dăruit de Dumnezeu ființei umane prin actul creației, pentru că în baza acesteia fiecare vom da socoteală (fiecare, adică nu la grămadă) lui Dumnezeu.  Deci, nu este ceva la care poți renunța.  Așadar, dacă un baptist trece la ortodocși iată cu ce ne alegem… un baptist ortodox :)! Baptismul nu poate fi scos din om prin ortodocsire (sau penticostalizare, sau orice altceva :)). Astfel, putem avea baptiști baptiști, baptiști ortodocși, baptiști penticostali (după ce l-au cunoscut pe Cristos au avut parte de „o a doua experiență a Duhului”), și baptiști de multe alte feluri. Baptiștii ortodocși sunt mai ortodocși decât ortodocșii care au devenit astfel din inerție! Mai convinși, mai activi, mai, mai… „May God bless them!” Sincer!

4 Comments

  1. stefan tiriac

    ……doar o discutie cu un calugar ortodox m-a facut sa inteleg ca sunt mai ortodox deact el; i-am si spus :”parinte, eu nu ma laud a fi mare ortodox, dar dupa discutia noastra constat ca sunt mai ortodox decat dvs, care faceti mare caz de acest titlu;spun asta pt ca imi bazez credinta pe Cuvantul Scripturilor, pe cand dvs aveti la baza credintei mai mult traditie decat Scriptura.”In discutia deschisa d-lui imi explica terminologia:orto-doxa–credinta, inchinarea cea dreapta.Intrebandu-l care-i etalonul dupa care-i dreapta a spus raspicat ca dupa Scriptura.Discutiile ulterioare au aratat ca sunt multe practici in ortodoxia d-lui care nu au suport in Scriptura.

    Reply
  2. DanutM

    Reblogged this on Persona and commented:
    Eugen Matei despre convertire si schimbarea ‘sectei’ 🙂

    Reply
  3. Cristian Pascu

    Nu cred că se poate spune despre un baptist convertit/trecut la ortodoxie că a devenit un baptist ortodox. Așa cum nu se poate spune despre un ortodox trecut/convertit la baptism sau altceva, ca a devenit un altfel de ortodox, sau mai ortodox.

    Și cred că este greu de susținut că cel care se convertește, de fapt nu a fost sincer în poziția lui de mai înainte. Mai ales dacă a fost într-o confesiune minoritară. Cum spui tu, în confesiunea majoritară, la noi în țară ortodoxia, intri mai mult din inerție. Dar ca baptist sau evanghelic, în general, o faci foarte conștient și participi conștient. Ești sincer. Dar ești sincer într-un set de crezuri. Crezi asta și asta și cealaltă. Și ești sincer în credința ta.

    Dar pentru unii vine un moment în care sinceritatea asta cu sine aduce schimbarea crezurilor. A spune despre aceștia că de fapt nu erau așa sinceri înainte, cum, se înțelege, cei care acuză sunt acum, este pretențios și greu de susținut. Numai Dumnezeu cunoaște inimile oamenilor, și aceștia se aruncă în a arăta chiar spre conținutul inimii, mai ales în trecut.

    Cu discernământul nu ne naștem. Îl dobândim prin trudă, multă trudă. Și mântuirea cere niveluri de discernământ pe care omul singur nu le poate atinge. Asta a găsit Vasile în Biserică. Discernământ. Nu estetică, nu tradiție, nu istoricitate. Ci un discernământ în a deosebi calea, adevărul, estetica, tradiția, istoricitatea și eternitatea vieții în Hristos.

    Reply
    1. Eugen

      Eu nu mă îndoiesc deloc de sinceritatea celor ce au trecut de la evanghelici la ortodocși (cu atât mai mult de Vasile în particular, dar eu m-am referit în general)! Dimportrivă! Poate tocmai de aia „convertirea” la ortodoxie nu am găsit-o descrisă de ei în sensul de convertire la Cristos, deși ce-i drept, nu m-a preocupat subiectul, deci nu-mi dau seama dacă ar exista un tipar specifc al acestei treceri.

      Când cineva îl cunoaște pe Cristos, îl cunoaște pe Cristos în toate dimensiunile vieții, dacă este conștient de aceasta sau nu. A-l cunoaște pe Cristos nu este în primul rând un set de crezuri, deși nu-l poți cunoaște pe Cristos fără un set de crezuri. De aceea baptiștii au fost foarte refractari la a se defini simplu printr-un crez.

      Strict vorbind, în materie de crez fundamental, baptiștii și ortodocșii subscriu la Niceea-Calcedon. Deci, este clar că nici unii nici alții nu suntem definiți strict pe baza acestui crez fundamental, ci pe baza unui crez mai extins, care include anumite particularități. Particularitatea fundamentală la baptiști este legată de articolul despre Biserică, pe care noi îl înțelegem într-un mod specific, și anume, când noi spunem „una, sfântă, apostolică și sobornicească biserică” noi înțelegem că aceasta este alcătuită din oameni născuți de sus, din Dumnezeu. Desigur, cu o mulțime de alte implicații.

      Înclin să cred că cei ce trec de la evanghelici la ortodocși au făcut-o în căutarea trăirii credinței într-un tipar de spiritualite diferit. Ei au găsit opțiunea evanghelică deficientă într-un fel sau altul (câteva aspecte au fost prezentate chiar în postul principlal). Fără îndoială, tiparul evanghelic are deficiențe, și mai ales, fiind mai puțin prescriptiv, cred că unii… s-au confuzat puțin! Mă rog, tu îl numești discernămînt, eu îl numesc confuzie :).

      Acum, nu este nici un secret că baptist fiind, eu cred că tiparul orthodox este mult mai deficitar tocmai prin ceea ce prescrie. Acesta nu-i un lucru tocmai ușor de zis sau comentat, și nici nu îl spun negândit sau cu rea voință. Dar, ce spun eu? Doar știm din ce directive venim fiecaare, nu?

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.