Chibzuieli

Angajament de rostit înainte de a merge la biserică

Isus nu a predicat despre Biserică. El a proclamat și a manifestat venirea Împărăției lui Dumnezeu pe pământ. Evangheliile redau doar două referințe făcute de Isus la Biserică, în Matei 16:18 și Matei 18:17.  Unii spun că Isus nu s-ar fi referit deloc la Biserică, ci întrucât evanghelia a fost scrisă ani mai târziu, autorul a plantat conceptul de biserică în zicerile lui Isus.

Fie că a vorbit ebraică, fie aramaică, cuvântul folosit de Isus în conversația cu Petru a fost qahal, care se traduce în greacă prin ekklesia, sau biserică.  Qahal este un concept evreiesc, cuvântul fiind tradus în VT grecesc (Septuaginta) prin ekklesia.  Nu cred că cea mai bună înțelegere a Bisericii este să privim etimologic la cuvântul ekklesia, și s-o înțelegem ca fiind poporul chemat afară (ek kaleo) din lume.  Mai degrabă ar trebui să privim funcțional la cuvântul qahal.  În concept ebraic qahal este adunarea reprezentativă (consiliul reprezentativ) al poporului întreg, un grup de oameni chemați să constituie o adunare reprezentativă.

Isus a venit să proclame și să aducă Împărăția lui Dumnezeu în creație. Proclamarea lui urmată de pogorârea Duhului Sfânt, a născut Biserica, poporul Împărăției, o adunare reprezentativă pentru întreaga creație (după cum qahal era adunarea reprezentativă pentru edah. Edah = poporul sau societatea în întregime).

Adesea gândim Biserica asemenea unui spațiu de refugiu din lume, un spațiu al nostru în care să ne refacem spiritual, ca să putem supraviețui problemelor întâmpinate când ieșim  „afară,” poate pentru încă o săptămână.  Astfel, am devenit o comunitate introvertită. Dumnezeu nu a ales poporul Israel pentru Israel însuși ci ca să fie „lumină înaintea neamurilor,” ca un instrument de întoarcere a întregii creații către el.  Tot astfel, Dumnezeu nu a chemat Biserica să fie o comunitate introvertită, ci ca să fie un avanpost al Împărăției pentru întreaga creație. Aceasta înseamnă și „voi sunteți un neam de preoți.” Preoții nu intră în Sfânta Sfintelor pentru ei înșiși, ci ca reprezentanți ai poporului.  Biserica nu merge în prezența lui Dumnezeu pentru ea însăși ci pentru a reprezenta întreaga creație înaintea lui Dumnezeu.

Prin prisma celor de mai sus, propun un angajament pe care să-l rostim fiecare, de fiecare dată înainte de a merge la biserică. Ar suna cam așa:

Sunt un urmaș al lui Isus Cristos, cu totul dedicat lui.  Mă duc la adunarea poporului lui nu pentru mine însumi, ci în numele lui. Așadar, mergând la biserică mă angajez:

– să caut, și să motivez tot grupul să căutăm și să onorăm înainte de toate prezența lui Cristos între noi.

– împreună cu toată biserica să ne îndeletnicim și de data aceasta în primul rând cu manifestarea Împărăția lui Dumnezeu între noi și pe întregul pământ.

– să practic, și să motivez tot grupul să practice o sinceritate radicală între noi, în dragoste, oricât de mult ar durea.

– să caut și să motivez tot grupul să căutăm fiecare nu interesul personal ci să fim pasionați pentru celălalt, astfel încât în biserică să dăm mai mult decât primim: spiritual, emoțional, și din tot ce avem.

– nu să zidim o biserică ci să fim biserică, adunarea poporului care vorbește înaintea lui Dumnezeu pentru întreaga creație. Biserica sunt oamenii.  Noi suntem biserica.

Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât a dat pe singurul său fiu.  Atât de mult iubește Dumnezeu lumea, încât dă Biserică.  Altfel, de mult ar fi luat-o din lume. Când devenim o comunitate introvertită, fără să înțelegem pe cei din jur, poate ar trebui să ne întrebăm dacă lucrările lui Dumnezeu dincolo de zidurile bisericii, în lume, trec pe lângă noi, fără să le cunoaștem, după cum ai săi nu l-au cunoscut pe Isus când a venit la ei.

18 Comments

  1. Tim Dubhy

    totuis, Grupul care formeaza Biserica nu este un grup reprezentativ al intregului popor, deoarece nu pe popr reprezinta, ci pe Hristos!

    nu cred ca e corecta “adunarea poporului” deoarece induce ideea de democratie!

    Reply
    1. Eugen

      Nu înțeleg, ce-i rău cu democrația?
      Qahal în VT nu este o adunare reprezentativă aleasă în mod democratic. Adunarea sfatului conducătorilor poporuli sau al bătrânilor la poarta cetății era qahal.
      Eu nu am afirmat că un grup reprezintă Biserica ci că Biserica are rol de „preot al creației” în fața lui Dumnezeu. Cred că aceasta bate și cu actul creației și poziția omuli în aceasta, în Geneza.

      Reply
      1. Tim Dubhy

        am spus ca “Grupul care formeaza Biserica nu este un grup reprezentativ al intregului popor, deoarece nu pe popr reprezinta, ci pe Hristos!”, nu am spus ca “un grup reprezintă Biserica ‘!
        Noi suntem rreprezentantii lui Hristos, Trupul lui Hristos,….

        pe de alta parte, democratia e rea… cel putin asa s-a dovedit in Romania, si nu numai…

        forma biblica de guvernare este monarhia, nu democratia! 🙂

        Reply
        1. Eugen

          🙂 În lumina doctrinei creației în afară de monarhia Regelui Christos, prin care toate au fost făcute, monarhia are puțin suport. Geneza 1 este un puternic text politic-social. Scrieri asemănătoare erau create în lumea antică pentru a justifica ordinea socială prezentă, afirmând că monarhul este reprezentantul/chipul divinității în creație, și de aceea toți trebuie să i se supună. Geneza 1-2, afirmând că fiecare om, bărbat și femeie, poartă chipul lui Dumnezeu, demolează exact ideea monarhiei. Ca să nu mai vorbim de faptul că fiii lui Dumnezeu sunt împărați, și a fi biruitor și cu totul transformat de el înseamnă a împărăți cu adevărat. De aici și zicerea sarcastică a lui Pavel din 1 Cor 4:8.

          Democrația în România e rea pentru că e coruptă. După cum rea este și o monarhie coruptă. Când oamenii sunt răi orice orânduire e rea.

          Din nou, nu cred că Scriptura prescrie sau susține vreo ordine socială anume. Cât despre monarhie… dacă am un monarh care moare pe cruce pentru mine, cu drag îmi plec genunchiul și arunc coroana la picioarele Lui! Aia da, monarhie!

          Reply
      2. Tim Dubhy

        Democraţia în lumina Cuvântului lui Dumnezeu

        http://comori.org/articol.php?item=999

        Reply
        1. Eugen

          Scriptura nu prescrie, nici nu susține vreo formă de guvernare umană. Ce creează oamenii cu aceea vor trăi. Când oamenii sunt la locul lor, pot trăi bine și drept sub diferite forme de guvernământ.

          Reply
      3. Tim Dubhy

        Cand conduce omul rezultatele sunt rele…d-apoi cand conduce o masa de oameni, lucrurile se amplifica pe masura!

        Forma biblica este Teocratia, Guvernarea lui Dumnezeu…care implica ideea de monarhie, deoarece Dumnezeu este Imparatul (nu Presedintele sau Parlamentul)

        Oare de ce exista simbolul regelui, care este reprezentantul lui Dumnezeu pe pamant, in conducerea unui popor? Lucruirle intelese gresit si facute gresit insa au pangarit ideea buna de monarhie!

        Reply
        1. Eugen

          Numai că Dumnezeu… nu guvernează! Ci l-a pus pe om pe pământ și a spus „Tu guvernează în numele meu.”

          Reply
      4. Tim Dubhy

        a guverna dp vedere spiritula e congruent cu a imparati…. se stie ca in monarhia antica si medievala regele era cap si peste guvern… ministrii sai ocupandu-se de anumite treburi, dar sunt autoritatea regelui, nu in afara ei…

        Reply
      5. Tim Dubhy

        omul avea autoritate delegata de la Dumnezeu, ca si capetenie mediatoriala peste creatie (ca si regent, sa spunem), dar sub autoritatea Imparatului, guvermnand in Numele Lui!

        Teocratia a fost evidenta pana la alegerea unui imparat, dar chiar si dupa alegerea imparatului, acesta se afla sub autoritatea lui Dumnezeu, Dumnezeu fiind prezent printre ei prin intermediul Chivotului (slava shekaniah)…..

        Reply
  2. Tim Dubhy

    si deoarece NT a fost scris in greaca, cred ca trebuie sa luam atat intelesul atat din greaca, cat si din limba originala a lui Isus…astfel avem o imagine complexa… caci ambele directii sunt corecte

    Reply
    1. Eugen

      După Papias, Irineu, Origen, și Eusebius evanghelia după Matei a fost scrisă în Aramaică. Dar aceasta nici nu contează pentru argumentul meu. Nici un singur cuvânt nu cuprinde în întregime imaginea Bisericii. Ca să avem o înțeleger cât mai completă trebuie să trecem dincolo de etimologii, la imagini, metafore, etc. Eu nu am intenționat să prezint o definiție completă a Bisericii.

      Reply
      1. Tim Dubhy

        eu stiam ca numai parti din Mateiar fi in aramaica

        Reply
        1. Eugen

          Nu știu nici eu exact. Nu am studiat acest aspect. Cred că toate manuscrisele găsite sunt în greacă, dar după mărturia exterioară, original evanghelia a fost scrisă în Aramaică.

          Reply
  3. Alexandru

    Si atunci cum sa interpretam de ex. Matei 16.18? Caci vorbim tocmai de taina mantuirii, iar pentru asta Mantuitorul intemeieaza Biserica.
    Si ne uitam ca Apostolul se simte “obligat” sa adauge: ,,Voi sunteti impreuna lucratori cu Sfintii si casnici ai lui Dumnezeu, ziditi fiind pe temelia Apostolilor si a proorocilor, piatra cea din capul unghiului fiind insusi Iisus Hristos.(Efeseni 2;19-20).
    Este mai mult decat evidenta consecventa apostolului cu gandul lui Hristos…
    Apoi, in intaia Epistola soborniceasca a Sfantului Apostol Petru se zice: ,,Iar voi sunteti semintie aleasa, preotie imparateasca, neam sfant, popor agonisit de Dumnezeu, ca sa vestiti in lume bunatatile Celui ce v-a chemet din intuneric, la lumina Sa cea minunata. “(2; 4), iar apostolul Ioan spune ,,{…}Si slava pe care Tu mi-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca si ei sa fie una, precum Noi una suntem; Eu intru ei si Tu intru Mine, ca ei sa fie desavarsiti intru unime.“ (Ioan 17; 22-23).

    Eu nu pot intelege de aici decat ca Biserica este desavarsirea actiunii mantuitoare inceputa odata cu Intruparea, si apoi continuata cu Rastignirea, Invierea si Inaltarea Mantuitorului.

    Reply
    1. Eugen

      De acord, în sensul că mântuirea este în și prin Cristos, nu prin Biserică în sine (nici nu mai menționez specific Biserica Baptistă sau cea Ortodoxă, sau cea Catolică, etc.). Biserica este adunarea celor mântuiți și instrumentul prin care mântuirea este propagată în întreaga creație. Dar în Biserică se intră numai prin naștere din nou prin Cristos și Duhul Sfânt, nu prin apartenența la vreo instituție. Biserica în sine nu mântuie, dar fiecare om mântuit este parte din Trupul lui Cristos, Biserica.

      Reply
  4. alincristea

    Reblogged this on Romania Evanghelica.

    Reply

Leave a Reply to Tim Dubhy Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.